وجوه تشابه حضرت مهدی (عج) با امام حسین علیه السلام-بخش اول

وجوه تشابه حضرت مهدی (عج) با امام حسین علیه السلام-بخش اول

درباره وجوه تشابه امام حسین علیه السلام با حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف روایات متعددی وجود دارد و پژوهشگران در این باره تألیف های ارزشمندی دارند. این نوشتار نیز بر آن است که بخشی از پیوند عاشورای امام حسین علیه السلام و انتظار حضرت مهدی علیه السلام را باز گوید. پیوندی که رمز حیات شیعه و راز بقای آن است و به اعتقاد برخی صاحب نظران "عاشورا" انتظار برآورده نشده ی شیعه است و "انتظار" عاشورای برآورده شده ی شیعه.

زمانه:

زمانه ی امام حسین علیه السلام عصر بدعت ها و غفلت هاست. سنّت رسول خدا صلی الله علیه و آله ترک شده است و کسی چون یزید بر مسلمین حکومت می کند و تنها شیوه ی زنده ماندن اسلام این است که حسین و یارانش به قربانگاه بروند.

حضرت مهدی علیه السلام نیز وقتی قیام می کند مردم به عصر جاهلیت بازگشته اند و معارف قرآن و دین را تحریف کرده اند. زمانه ی حسین و مهدی علیهما السلام در انحراف فکری، فساد اجتماعی، رواج بی دینی و بدعت مشابه یکدیگر است.

امام حسین علیه السلام در خطبه ی کوتاهی در مسیر کربلا می فرمایند:«به راستی این دنیا سخت دگرگون و نا آشنا شده ، خیر از آن رخت بسته و جز مقدار ناچیزی، همانند ته مانده ی ظرف و زندگی پستی چون چراگاهی ، از آن باقی نمانده. مگر نمی بینید کسی به حق رفتار نمی کند و از باطل دست نمی کشد. تا مومن ، به حق، مشتاق لقای خدا شود؟ من مرگ را جز سعادت نمی بینم و زندگی با ستمکاران را جز محنت نمی دانم. مردم بندگان دنیا هستند ، دین لعابی است که تا زندگی روبراه است، به دور زبان می گردانند وچون دوران آزمایش رسد، دینداران کمیاب شوند.»

حضرت علی علیه السلام نیز درباره دوران ظهور می فرمایند:«وقتی مهدی علیه السلام قیام کند خواهش نفسانی را به هدایت آسمانی بازگرداند، و آن هنگامی است که – مردم – رستگاری را تابع هوی ساخته اند و رای آنان را پیرو قرآن کند و آن هنگامی است که قرآن را تابع رای خود کرده اند. پس روش عادلانه را به شما بنماید و آنچه از کتاب و سنّت مرده است زنده فرماید.»

«ای گروه شیعه! شیعه آل محمد! شما همچون سرمه ای که به چشم می کشند خالص می شوید، زیرا کسی که سرمه به چشم می کشد می داند سرمه کی وارد چشم می شود ولی نمی داند چه وقت از بین می رود. شما نیز (روزگاری خواهید داشت) که یک نفر از شما صبح، خود را در راه دین حق می بیند، ولی شب از دین بیرون رفته است. و در وقت شب در راه دین حق می باشد ولی صبح از دین خارج شده است.»

همچنین فضل بن یسار از حضرت صادق علیه السلام روایت نمود که فرمود:«هنگامی که قائم ما قیام می کند با مردم نادانی رو به رو می گردد که در نفهمی از جهال جاهلیت که پیغمبر با آنها مواجه بود ؛ بدترند.»

عرض کردم:«چطور؟»

فرمود:«وقتی پیغمبر صلی الله علیه و آله مبعوث شد مردم بت هایی از سنگ و صخره ها و چوبهای تراشیده را پرستش می کردند و زمانی که قائم قیام می کند، همه ی مردم کتاب خدا(قرآن) را به میل خود تأویل نموده به آن استدلال می کنند.»

ادامه دارد....

منبع:دانشنامه مهدویت

مهندس امین بشارت نیا 




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : mahdi
تاریخ : 17 فروردين 1394
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: